Siekiera- Zespół został utworzony w drugiej połowie 1983 w Puławach działając początkowo pod nazwą Trafo. Jego założycielami byli: gitarzysta/autor tekstów Tomasz "Dzwon" Adamski, wokalista Tomasz "Budzy" Budzyński, basista Jerzy "Sex" Janeczek i perkusista Ireneusz "Borys" Czerniak. W listopadzie muzycy wzięli udział w "VIII Ogólnopolskiego Młodzieżowego Przeglądu Piosenki Puławy".
Pierwszy występ Siekiery, który miał odbyć się w grudniu w lubelskim Domu Kultury "Kolejarz" (u boku Kultu, Dezertera i Abaddona) nie doszedł do skutku z powodu niestawienia się na miejscu perkusisty "Borysa". Pozostali muzycy, którzy przybyli na koncert do Lublina wywołali duże wrażenie swoim wizerunkiem zewnętrznym – przede wszystkim na Kaziku Staszewskim (Kult), który polecił ich Grzegorzowi Brzozowiczowi – ówczesnemu organizatorowi koncertów w warszawskim klubie "Remont". Zaproszenie puławian przez Brzozowicza do Warszawy na występ w ramach cyklu "Rock Front – Inna Generacja", skłoniło ich – grających dotychczas tylko covery zespołów Discharge, Exploited czy UK Subs – do stworzenia własnego repertuaru.
Na początku 1984 Tomasz Adamski wymyślił pod względem muzycznym i tekstowym nowy materiał. W międzyczasie grupę opuścili Janeczek i Czerniak, na miejsce których dołączyli: basista Dariusz "Malina" Malinowski, perkusista Krzysztof "Koben" Grela oraz gitarzysta Piotr Szewczyk (ex – Siły Szybkiego Reagowania). W pięcioosobowym składzie Siekiera zagrała 6 kwietnia na "Rock Front" swój debiutancki koncert (z TZN Xenna), który rozsławił zespół w środowiskach punkowych na cały kraj.
Latem zespół zakwalifikował się do Festiwalu Muzyków Rockowych w Jarocinie na którym wystąpił dwukrotnie (już bez Szewczyka – w czteroosobowym składzie): w konkursie (1 sierpnia) i w finale przed dwudziestotysięczną publicznością (4 sierpnia), stając się jednym z laureatów (razem z Prowokacją i Moskwą) – zdobywając nagrodę w postaci wzmacniacza firmy Labsound. Fragment występu został uwieczniony na taśmie filmowej przez Andrzeja Królaka (autora krótkometrażowego filmu Jarocin '84). Udział zespołu w festiwalu stał się sensacją – zdjęcia członków zespołu pojawiły się na okładkach pism m.in. "Non Stop" i "Sztandar Młodych". Większość dziennikarzy pisała przychylne muzykom opinie, ale zdarzały się też wyjątki (np. zmanipulowany przez autorkę wywiad z Tomaszem Adamskim w "Polityce"). Informacje o zespole zamieściła również gazeta "News of the World" w Australii.
25 sierpnia muzycy wystąpili obok zespołów tj. TSA, Azyl P., Oddział Zamknięty, Klaus Mitffoch na festiwalu "Rock na Wyspie" odbywającym się na wrocławskiej Wyspie Słodowej.
Prawdopodobnie we wrześniu w sali widowiskowej puławskiego "Domu Chemika" zespół zarejestrował szesnaście utworów na magnetofonie szpulowym w celach prezentacyjnych (nagrany materiał był później wydawany bez zgody członków zespołu na kasetach magnetofonowych jako Demo Summer '84).
29 września Siekiera zagrała w Warszawie na "II Grand Festival Róbrege", gdzie została zaproszona przez Roberta Brylewskiego i Sławomira Gołaszewskiego tuż po festiwalu w Jarocinie. Koncert został w całości sfilmowany przez Zbigniewa Liberę, lecz taśma później zaginęła.
Jesienią Budzyński i Adamski w studiu nagraniowym Tonpress-u dokonali korekty dwóch utworów: "Fala" i "Idzie wojna" nagranych latem w Jarocinie, które zostały wydane rok później przez Polton na kompilacji różnych wykonawców Fala.
21 października muzycy ponownie pojawili się w Warszawie – tym razem w klubie "Stodoła" poprzedzając amerykańską grupę Youth Brigade. Po tym występie Siekierę opuścili: Tomasz Budzyński (na tle nieporozumień z Adamskim[), który wkrótce razem z Robertem Brylewskim utworzył zespół Armia oraz Krzysztof Grela (został zamordowany w Puławach pod koniec stycznia 1992).
Po odejściu Budzyńskiego i Greli w składzie pojawił się perkusista Zbigniew Musiński, a Dariusz Malinowski, który dotychczas grał na gitarze basowej przejął dodatkowo rolę głównego wokalisty. Adamski (kompozytor całego repertuaru Siekiery) zrezygnował z ortodoksyjnego punkrockowego grania, na rzecz muzyki (rozszerzonej później o instrumenty klawiszowe) przybliżonej stylistycznie do nowej fali.
W lutym 1985 grupa jako trio nagrała w "Domu Chemika" osiem nowych utworów, które później zostały poddane korekcie dźwiękowej dokonanej przez Jerzego Janiszewskiego w studiu "System" w Lublinie. Dwa spośród nich: "Jest bezpiecznie" i "Ja stoję, ja tańczę, ja walczę" zostały wykorzystane w filmie ... jestem przeciw (1985, reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki). Aby wzbogacić brzmienie, w marcu zaproszono do współpracy grającego na instrumentach klawiszowych Pawła Młynarczyka, który wcześniej udzielał się w grupie ZOO.
Na przełomie maja i czerwca muzycy (już jako kwartet) przystąpili w studiu Tonpress-u do nagrań czterech utworów: "Misiowie puszyści", Jest bezpiecznie", "To słowa" i "Serce" – z których dwa pierwsze zostały wydane na singlu "Jest bezpiecznie / Misiowie puszyści". W czerwcu wystąpili na festiwalu w Opolu zdobywając tam nagrodę w postaci nagrania płyty dla Tonpress-u. Do piosenki "Misiowie puszyści" powstał teledysk w reżyserii Teda Ciesielskiego, który został wyświetlony tylko raz w programie Przeboje Dwójki, a następnie został zdjęty przez cenzurę.
16 sierpnia podczas festiwalu w Jarocinie koncert Siekiery został nagle przerwany z niewiadomych przyczyn przez organizatora (muzycy zagrali tylko cztery utwory).
W październiku grupa wzięła udział w kolejnej edycji festiwalu "Róbrege". Na początku grudnia (ponownie w tonpressowskim studiu) rozpoczęły się trwające około dwóch tygodni nagrania utworów na debiutancki album.
W 1986 na wydanej przez Tonpress kompilacji różnych wykonawców Jak punk to punk ukazały się dwa utwory Siekiery: "Ja stoję, ja tańczę, ja walczę" oraz "Ludzie wschodu". W sierpniu Tomasz Adamski wystąpił w brytyjskim filmie My Blood, Your Blood (dokumentującym polską scenę muzyczną połowy lat 80.) wykonując utwór "Ludzie wschodu".
Pod koniec roku ukazał się album Nowa Aleksandria zawierający dziesięć kompozycji.
W tym samym okresie, z nowym gitarzystą – Wiesławem Borsewiczem (Adamski przejął rolę wokalisty) Siekiera zagrała zorganizowaną przez "Estradę Lubelską" (promującą album) mini-trasę koncertową razem z zespołem Variété.
6 grudnia w Warszawie odbył się ostatni występ zespołu.
W marcu 1987 w wyniku odmiennych zapatrywań na przyszłość drogi członków zespołu rozeszły się.
W styczniu 2008 roku ukazały się dwie płyty dokumentujące pierwszy okres działalności zespołu (w składzie z wokalistą Tomaszem Budzyńskim i perkusistą Krzysztofem Grelą). Pierwsza z nich: Na wszystkich frontach świata zawiera szesnaście utworów demo nagranych w puławskim "Domu Chemika" oraz czternaście utworów pochodzących z koncertów (Jarocin i Wrocław). Druga: 1984 – to zapis jednej z ostatnich prób zespołu przed zmianami personalnymi i repertuarowymi (wydana została wyłącznie na płycie winylowej).
12 grudnia 2011 został wydany album Ballady na koniec świata zawierający premierowe utwory, nagrane przez Tomasza Adamskiego wraz z muzykami sesyjnymi (w jednym z utworów pojawia się gościnnie Paweł Młynarczyk).
W 2012 wytwórnia MTJ dokonała dwupłytowej reedycji albumu Nowa Aleksandria. Wydanie oryginalne zostało poszerzone o nagrania z singla, odrzutu z jego sesji nagraniowej ("Serce") oraz z prób i koncertów.
|