Cannibal Corpse. Nazwę można przetłumaczyć jako „Korpus Kanibali”- nazwa jakże adekwatna szczególnie w kontekście gatunku, którego grupa dziarsko dzierży sztandar… Brutal death metal muzyka jakże brutalna, charakteryzująca się ostrym metalowym brzmieniem, prawdziwy ekstremalny metal…
Grupa powstała w 1988 roku w Buffalo w stanie New York na kanwie trzech lokalnych zespołów Tirant Sin, Beyond Death oraz Leviathan.
Zespół utworzyli: wokalista Chris Barnes, gitarzyści Bob Rusay i Jack Owen, basista Alex Webster oraz perkusista Paul Mazurkiewicz. Wkrótce muzycy zarejestrowali pierwsze utwory, które ukazały się 2 maja 1989 roku na kasecie demo pt. Cannibal Corpse[https://www.youtube.com/watch?v=XAy2cWqz0gE].
„Cannibal Corpse” to demo amerykańskiej grupy deathmetalowej Cannibal Corpse, potocznie tytułowane także jako A Skull Full of Maggots. Nagrania ukazały się 2 maja 1989 roku roku na kasecie magnetofonowej. Wydawnictwo w nakładzie 200 egzemplarzy sfinansował sam zespół. Wszystkie kompozycje zostały nagrane w Border City Recording we współpracy z Dennisem Fura.
Demo charakteryzowała niska jakość zarówno pod względem graficznym jak i produkcyjnym. Część wykorzystanych kaset pochodziła z drugiego obiegu, a materiał został zgrany w warunkach domowych. Wszystkie utwory zostały nagrane ponownie na potrzeby debiutanckiego albumu Eaten Back to Life[https://www.youtube.com/watch?v=i_r8eIweibI], który ukazał się w 1991 roku nakładem Metal Blade Records. Demo w oryginalnej formie trafiło w 2003 roku na kompilację 15 Year Killing Spree.
Materiał wzbudził zainteresowanie wytwórni Metal Blade Records z którą grupa podpisała kontrakt. 17 sierpnia 1990 roku ukazał się pierwszy album studyjny formacji zatytułowany Eaten Back to Life.
Eaten Back To Life to album amerykańskiej grupy deathmetalowej Cannibal Corpse. Wydany został w 1990 roku nakładem Metal Blade Records. Płyta została zarejestrowna w Morrisound Recording w Tampie w stanie Floryda.
Gościnnie w nagraniach wziął udział Glen Benton - wokalista i basista formacji Deicide[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/deicide/2014-07-05-405]. Muzyk zaśpiewał w utworach "Mangled"[https://www.youtube.com/watch?v=9zU4Dfa21n0] i "A Skull Full Of Maggots”[https://www.youtube.com/watch?v=fZt17CCaqu4].
Druga płyta zespołu pt. Butchered at Birth[https://www.youtube.com/watch?v=NmrObHVCDrY] ukazała się 1 lipca 1991 roku. Gościnnie na płycie ponownie wystąpił Glen Benton. Okładka wydawnictwa wywołała kontrowersje przyczyniając się m.in. do całkowitego zakazu sprzedaży w Niemczech.
Album był zakazany w Niemczech aż do czerwca 2006 roku z powodu krwawej okładki. Pierwsze wydanie CD było owinięte w biały rzeźniczy papier, z logiem zespołu i nazwą zespołu napisaną czerwonym atramentem. Okładka Butchered at Birth zawierała także skargę policji w Ontario (w Kanadzie), która ostrzegła sprzedawców by nie sprzedawali płyty osobom poniżej 18 lat.
22 września 1992 roku został wydany trzeci album Cannibal Corpse pt. Tomb of the Mutilated[https://www.youtube.com/watch?v=CDKwAz-Em_k].
23 marca 1993 roku ukazał się minialbum pt. Hammer Smashed Face. Na płycie znalazły się m.in. interpretacja utworów: "The Exorcist"[https://www.youtube.com/watch?v=gyag5-a5QIQ] grupy Possessed oraz „Zero The Hero"[https://www.youtube.com/watch?v=Fl65Oatlo30] z repertuaru Black Sabbath[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/black_sabbath/2014-07-04-317].
Wydawnictwo ukazało się 23 marca 1993 roku nakładem wytwórni muzycznej Metal Blade Records. Do sprzedaży została wprowadzona także trzyutworowa edycja, wydana jako singel ze zmienioną oprawą graficzną.
Nagrania zostały zarejestrowane w Morrisound Recording w Tampie w stanie Floryda. Utwory 2 i 3 zostały nagrane w Border City Recording w Niagra Falls w Nowym Jorku. Mastering odbył się w Fullersound w Miami w stanie Floryda. W utworze tytułowym oryginalne partie gitary prowadzącej początkowo nagrał Bob Rusay. Jednakże zespół był niezadowolony z efektu, w związku z tym ponownie partie solowe nagrał Jack Owen.
Był to pierwszy materiał zrealizowany przez Cannibal Corpse jako kwartet. Od 1995 roku wydawnictwo jest zakazane w sprzedaży w Niemczech ze względu na oprawę graficzną. Pomimo, iż utwór „Hammer Smashed Face"[https://www.youtube.com/watch?v=fTpQOZcNASw] należy do najpopularniejszych utworów w repertuarze, w latach 1995-2006 formacja nie mogła go prezentować podczas koncertów w Niemczech.
18 kwietnia muzycy wystąpili w Zabrzu w ramach festiwalu Metalmania. Również w 1993 roku grupę opuścił Bob Rusay, którego zastąpił Rob Barrett były członek Malevolent Creation. 10 kwietnia 1994 roku zespół wystąpił po raz drugi na festiwalu Metalmania w Zabrzu. 12 kwietnia tego samego roku ukazał się czwarty album studyjny formacji zatytułowany The Bleeding[https://www.youtube.com/watch?v=_qG5ebfls0o ].
Według danych z 2003 roku płyta w samych Stanach Zjednoczonych sprzedała się w nakładzie 98 319 egzemplarzy.
W 1995 roku z zespołu odszedł Chris Barnes, który skoncentrował się na wstępach w Six Feet Under[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/six_feet_under/2014-07-05-517]. Nowym wokalistą został znany z Monstrosity - George "Corpsegrinder" Fisher.
Piąty album grupy pt. Vile został wydany 21 maja 1996 roku. Wydawnictwo dotarło do 151. miejsca listy Billboard 200 w Stanach Zjednoczonych.
W ramach promocji grupy odpbyła trasę koncertową w USA poprzedzając występy Anthrax[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/antrax/2014-07-04-281]. Następnie Cannibal Corpse wystąpił w Europie wraz z grupami Immolation i Vader[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/vader_1/2014-07-04-261]. 25 listopada 1997 roku ukazała się kaseta VHS pt. Monolith of Death. Również w 1997 roku z zespołu odszedł Rob Barrett, który ponownie dołączył do grupy Malevolent Creation. Nowym gitarzystą został znany z występów w Nevermore - Pat O'Brien. 21 kwietnia 1998 roku ukazał się szósty album studyjny Cannibal Corpse pt. Gallery of Suicide[https://www.youtube.com/watch?v=HrZishFDo6c].
Jest uważany za jeden z najlepszych albumów zespołu. Dominują w nim utwory melodyjne, stwarzające klimat grozy. Większość utworów posiada partię solową gitarzysty.
19 października 1999 roku został wydany siódmy album studyjny zespołu pt. Bloodthirst[https://www.youtube.com/watch?v=kHqFK6KVaCw].
Według danych z kwietnia 2002 album sprzedał się w nakładzie 36,574 egzemplarzy na terenie Stanów Zjednoczonych.
26 września 2000 ukazało się koncertowe wydawnictwo Live Cannibalism. Na wydanym na płytach CD, DVD oraz kasecie VHS albumie znalazł się zapis koncertu grupy w Milwaukee w USA.
Live Cannibalism to koncertowy album amerykańskiej grupy deathmetalowej Cannibal Corpse. Wydany został w 2000 roku nakładem Metal Blade Records na płytach CD, DVD oraz kasecie VHS. Nagrania zostały zarejestrowane 16 lutego 2000 roku w klubie Rave w Milwaukee podczas koncertu w ramach trasy Death Metal Massacre. Utwory 3, 5, 6, 12, 15 zostały nagrane 15 lutego tego samego roku w Emerson Theater w Indianapolis.
Ósmy album studyjny zespołu pt. Gore Obsessed[https://www.youtube.com/watch?v=eY797n0LjBk] ukazała się 26 lutego 2002 roku.
Według danych z kwietnia 2002 album sprzedał się w nakładzie 13,974 egzemplarzy na terenie Stanów Zjednoczonych.
Nagrania cieszyły się popularnością m.in. w Niemczech gdzie dotarły 71. miejsca tamtejszej listy sprzedaży. Z kolei 16 marca tego samego roku zespół wystąpił po raz trzeci na festiwalu Metalmania. 22 kwietnia 2003 muzycy wystąpili w warszawskim klubie Proxima. 1 lipca tego samego roku ukazał się minialbum pt. Worm Infested[https://www.youtube.com/watch?v=JiekH8g1rdY].
Na płycie znalazły się m.in. interpretacje utworów „Demon's Night"[https://www.youtube.com/watch?v=8qekS47sniw], „Confessions"[https://www.youtube.com/watch?v=xxq2kRFzINE] i „No Remorse"[https://www.youtube.com/watch?v=2vZy6J1rqaY] odpowiednio z repertuaru zespołów Accept[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/accept/2014-07-08-748], Possessed i Metallica[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/metallica_1/2014-07-04-277].
Natomiast 4 listopada został wydany wielopłytowy box nagrań Cannibal Corpse pt. 15 Year Killing Spree.
Kompilacyjny box amerykańskiej grupy deathmetalowej Cannibal Corpse. Wydany został w 4 listopada 2003 roku nakładem Metal Blade Records. Na wydawnictwo złożyło się 3 płyty CD oraz jedna płyta DVD. Na płytach CD znalazły się nagrania demo, utwory koncertowe a także interpretacje utworów takich jak: Black Sabbath, Razor czy Kreator. Z kolei na płycie DVD znalazł się m.in. pierwszy wstęp na żywo zespołu z 1989 roku, a także koncerty z Moskwy z 1993 i Hollywood z 2002 roku.
W międzyczasie George Fisher objął stanowisko wokalisty w melodic deathmetalowym zespole Paths of Possession. 24 lutego 2004 roku został wydany dziewiąty album studyjny formacji pt. The Wretched Spawn[https://www.youtube.com/watch?v=R1GenIjC3Gs].
Do albumu została dołączona płyta DVD dokumentująca proces realizacji nagrań.
Było to ostatnie wydawnictwo nagrane z udziałem Jacka Owena, który dołączył do zespołu Deicide. Stanowisko nowego gitarzysty Cannibal Corpse objął Jeremy Turner były członek Origin. 8 września tego samego roku grupa wystąpiła w warszawskim klubie Proxim.
W 2005 roku w miejsce Turnera do zespołu powrócił Rob Barrett. Natomiast Alex Webster uzupełnił skład instrumentalnego tria Blotted Science. 21 marca 2006 roku został wydany dziesiąty album studyjny grupy pt. Kill[https://www.youtube.com/watch?v=F4tiY6DZSfU].
Płyta zadebiutowała na 170. miejscu listy Billboard 200 w Stanach Zjednoczonych sprzedając się w nakładzie ponad 6000 egzemplarzy w przeciągu tygodnia od dnia premiery. Do 2009 roku nagrania osiągnęły sprzedaż na poziomie 55 000 kopii.
12 marca 2007 roku zespół dał koncert w krakowskim klubie Loch Ness. 8 lipca 2008 roku zostało wydane DVD pt. Centuries of Torment: The First 20 Years. 3 lutego 2009 roku ukazał się jedenasty album studyjny zespołu pt. Evisceration Plague[https://www.youtube.com/watch?v=O86Mu0GHmUY].
Płyta została nagrana w Mana Recording Studios w St. Petersburgu na Florydzie w październiku 2008 roku. Całość została zmasterowana w West West Side Music. W ramach promocji do utworu pt. "Evisceration Plague" został zrealizowany teledysk w reżyserii Dalea Resteghiniego. W pierwszym tygodniu od dnia premiery w Stanach Zjednoczonych płyta sprzedała się w nakładzie 9 600 egzemplarzy. Komentarz basisty grupy Alexa Webstera odnośnie albumu:
„Evisceration Plague' ma najlepsze brzmienie gitar, jakie do tej pory udało nam się nagrać. Cały zespół nie brzmiał jeszcze nigdy tak precyzyjnie i mocno, jak teraz. Nie możemy się doczekać, aż usłyszycie nowy materiał. Myślę, że będziecie tak samo zadowoleni, jak my…”
Wydawnictwo dotarło do 66. miejsca listy Billboard 200 w Stanach Zjednoczonych. Nagrania były promowane teledyskiem do utworu tytułowego który wyreżyserował Dale Resteghini znany ze współpracy z Hatebreed czy Cypress Hill. 20 października tego samego roku formacja wystąpiła w krakowskim klubie Studio. 15 marca 2011 roku ukazało się koncertowe wydawnictwo pt. Global Evisceration. Na płycie DVD wydanej nakładem Metal Blade Records znalazły się dwa koncerty zarejestrowane w maju 2010 roku. Materiał wyreżyserowała Denise Korycki.
„Torture”[https://www.youtube.com/watch?v=BytK5MDWV1k] to dwunasty album studyjny amerykańskiej grupy deathmetalowej Cannibal Corpse. Jego wydanie zostało ogłoszone na 9 marca w Europie, 12 marca w Wielkiej Brytanii i 13 marca 2012 roku w USA. Nagrania zostały zarejestrowane w studiach Sonic Ranch w Teksasie i w Mana Recording Studios we współpracy z producentem muzycznym Erikiem Rutanem. Płyta zadebiutowała na 38. Miejscu listy Billboard 200 w Stanach Zjednoczonych sprzedając się w nakładzie 9600 egzemplarzy w przeciągu tygodnia od dnia premiery.
Sama ekspresja i prezencja śmierci w tekstach jest bardzo zróżnicowana i nie można jej określić jako tematykę ogólną. Zacznijmy może od satanizmu. Zawsze uważałem, że satanizm w muzyce metalowej przedstawiany był raczej w sposób prześmiewczy i niezbyt dosłowny, aczkolwiek wywoływał znaczne kontrowersje wśród „normalnych” słuchaczy. Tematykę satanizmu oraz okultyzmu poruszane były przez takie kapele jak: wcześniej wymieniony Possessed, Witchery, czy nasze rodzime kapele, takie jak: Vader, czy Behemoth. Jeżeli jesteśmy już przy bardziej ekstremalnych ekspresjach lirycznych to warto wspomnieć o Cannibal Corpse. Cóż nie będę cytował może żadnych tekstów, żeby nie obrzydzić Wam dalszego czytania, ale w skrócie: nekrofilia, gore, krew, flaki, zombie, kanibalizm w najbardziej ekstremalnym tego słowa znaczeniu. Same okładki Cannibal Corpse wywoływały kontrowersje wśród społeczeństwa, a teksty to jeszcze wyższa półka. Inni reprezentanci tego nurtu to: Nerophagist oraz Pungent Stench, a z naszych rodzimych kapel warto wspomnieć o– znanym i lubianym w niektórych kręgach – Necrophil. Jest jeszcze inna tematyka, warto wspomnieć o historycznych inspiracjach w death metalu. Przykładem takich kapel może być Death (genialny album „Human”) oraz Nile, który w ciekawy sposób nawiązuje do wierzeń starożytnych Egipcjan (świetny kawałek „Kafir” o wojnach perskich). Poza tym poruszane są tez problemy społeczne lub polityczne, np. w tekstach Krisun, Necrophagist lub Death.
Teraz trochę zróżnicowaniu brzmieniowym. Death metal czerpie garściami z wielu innych gatunków i takie Entombed, czy Debauchery to Death and Roll, natomiast Necrophagist, Opeth[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/opeth/2014-07-05-457], Cynic, czy Atheist inspirują się muzyką fusion, klasyczną i nastawioną na technikę, reprezentują prog death lub techniczny death. Poza tym w death’ie możemy usłyszeć inspiracje doom’em, grindcore’m lub black metalem. Bardziej delikatną odmianą death’u jest tzw. Melo – death, reprezentowany przez takie kapele jak Arch Enemy[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/arch_enemy/2014-07-05-467], czy In Flames[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/in_flames/2014-07-05-466].
Żyjemy obecnie w społeczeństwie, które czuje ogromny strach przed śmiercią. Boi się spotkania ze Stwórcą, kary za grzechy, czy po prostu niebytu. Śmierć „udawaną” lub nierealistyczną mamy obecnie w filmach, grach komputerowych, książkach, czy właśnie muzyce. Czy pomaga nam to przezwyciężyć strach przed nią? Czy wzrasta świadomość tego, że w końcu nas na tym świecie zabraknie? W średniowieczu śmierć była wszędzie. Epidemie, nierozwinięta medycyna, ciągłe wojny, ubóstwo – wszystkie te cechy powodowały, że była ona wszechobecna, a świadomość ludzka była znacznie wyższa niż teraz. Z rozwojem technologii „prawdziwą” śmierć zastąpiono „urojoną”. Dzieciom przestało się o tym mówić, wystarczy im scena śmierci Mufasy w „Królu Lwie”. Od jakiegoś czasu dało się zaobserwować ciekawe zjawisko: śmierć mamy wszędzie, w każdym masowym źródle, ale boimy się jej. Muzyka death metalowa działa tak samo jak inne dziedziny współczesnej kultury, jednak robi to w sposób bardziej dosłowny i bezpośredni, bo co bardziej nas zszokuje – zabójstwo przechodnia w nowym GTA, czy przeczytanie tekstu Cannibal Corpse „Hammer Smashed Face”? Nie należy jednak robić tego na przymus i nierozsądnie. Nie każdy ma na tyle twardą psychikę, by w taki sposób oswajać się ze zjawiskiem śmierci. Zresztą nie każdy musi lubić taką muzykę, nie o to w tym przecież chodzi. Do czego zatem zmierzam? Nie traktujmy death metalu jako zło i darcie mordy o zerowej wartości. Można powiedzieć, że jest to pewien proces przyswajania i akceptacji, który może nas w dużym stopniu oswoić ze śmiercią. Czy mogą być jakieś skutki uboczne? Możemy się kompletnie odwrażliwić na otoczenie, starajmy się tego unikać. W jaki sposób? Bardzo prosty – słuchajmy też innej muzyki, tej bardziej „normalnej”.
|