Niedziela, 06.15.2025, 2:09 PM
Witaj Gość | RSS Główna | Rejestracja | Wejdź
Moja witryna
Menu witryny

Kategorie sekcji
historia [56]
classic rock [195]
hard rock [74]
punk rock [84]
NWOBHM [12]
black metal [164]
death metal [64]
thrash metal [38]
gothic metal [14]
metal symfoiczny [5]
new metal [47]
groove metal [3]
doom metal [14]
progresja [15]
mroczne koncerty i festiwale [2]
recenzje [63]
power metal [17]
grunge [9]
Moja książka- black metal [3]

Statystyki

Ogółem online: 13
Gości: 13
Użytkowników: 0

Główna » 2014 » Lipiec » 01 » Czym jest rock
2:21 AM
Czym jest rock

Rock to ogólna nazwa całego szeregu stylów muzycznych. Pochodzi od rock and rolla, rhytm and bluesa i bluesa[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/blues_rock/2014-07-01-3]. Narodził się w latach 40 XX wieku w Stanach Zjednoczonych.

Cechy charakterystyczne muzyki rockowej:

  • brzmienie oparte na różnego rodzaju gitarach (zwykle elektrycznych, elektrycznych basowych) i perkusji, z wyraźnie zarysowanym rytmem i śpiewem, wywodzącym się z bluesa, oraz sposobem wolnej improwizacji w trakcie grania utworów, wywodzącym się z jazzu[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/jazz/2014-07-01-13].
  • zespołowość (muzyka trudna do odtworzenia gdy nie jest grana przez oryginalny zespół)
  • kompozytor i wykonawca to najczęściej ta sama osoba lub grupa osób

 

Muzyka rockowa nie jest jednak jednorodnym gatunkiem! Czasem mamy do czynienia ze sprzecznymi cechami. Dlatego w ramach tego głównego gatunku utworzono mnóstwo podgatunków i stylów. Klasyfikowanie jest niezwykle trudne ze względu na mnogość tych stylów, ale także ze względu na dynamiczny rozwój muzyki rockowej, która nieustannie ewoluuje. Udało się jednak wyróżnić najbardziej charakterystyczne z nich. Podział ten jest czysto arbitralny.

 

 

Do najważniejszych zespołów rockowych należą m.in. Rolling Stones[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/the_rolling_stones/2014-07-01-64], Pink Floyd[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/pink_floyd/2014-07-01-85], The Beatles[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/the_beatles/2014-07-01-63], a w Polsce Skaldowie, Maanam[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/maanam/2014-07-01-60], Krzak[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/krzak/2014-07-04-336], oraz Budka Suflera[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/budka_suflera/2014-07-01-67].

 

 

Postanowiłam zaprezentować kilka najważniejszych jej podgatunków (nie będą one omawiane chronologicznie ani na żadnej innej zasadzie). 

 

Najważniejsze podgatunki muzyki rockowej:

 

 

Rock psychodeliczny (psychedeliczny)[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/rock_psychodeliczny/2014-07-01-2]:

  • powstał w latach 60 XX wieku w USA i Wielkiej Brytanii
  • silnie związany był zwłaszcza z ruchem hippisowskim, stanowiąc główny środek artystycznego wyrazu ideologii "Dzieci kwiatów"
  • Nazwa pochodzi od tzw. psychodelików, substancji psychoaktywnych, które zbuntowana młodzież lat 60. zażywała w celu osiągnięcia odmiennych stanów świadomości
  • Charakterystyczne dla rocka psychodelicznego są długie utwory w których słychać wpływy jazzu, bluesa, a nawet muzyki indyjskiej
  • Za prekursora uważa się amerykański zespół Vanilla Fudge
  • odejście od tradycyjnej czterotaktowej struktury rock-and-rolla na rzecz swobodnych form muzycznych oraz od standardu trzyipółminutowej piosenki na rzecz dłuższych form, które na koncertach mogły się przekształcić w niekończące się jamy.

 

Rock progresywny[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/rock_progresywny/2014-07-01-21]:

  • połowa lat 60 XX wieku
  • wywodzi się od rocka psychodelicznego
  • wyparty z estrad poprzez falę punk rocka, by powrócić pod postacią rocka neoprogresywnego
  • podniesienie muzyki rockowej na wyższy poziom artystyczny
  • utwory progresywnego rocka są bardzo złożone i wyrafinowane, a wykonanie cechuje się wirtuozerią
  • zerwanie z tradycją trzyminutowych piosenek na rzecz długich, często dwudziestominutowych lub dłuższych utworów, składających się z rozbudowanego intro i cody, często wieloczęściowych i opartych na schemacie suity lub sonaty, lub innej cyklicznej formy muzycznej
  • Muzyka instrumentalna lub wokalno-instrumentalna, zwykle o typowo rockowym brzmieniu. Teksty na ogół skomplikowane, o treści filozoficznej, religijnej, mistycznej, fantazyjnej.
  • Używanie typowych elektrycznych instrumentów rockowych wzbogaconych o instrumenty elektroniczne (początkowo elektroniczne brzmienie było synonimem progresywności) oraz klasyczne instrumenty akustyczne.
  • Wyraźne wpływy muzyki klasycznej w postaci cytatów, lecz najczęściej jako adaptacje (rockowe aranżacje) utworów klasycznej lub współczesnej muzyki poważnej.
  • Muzycy grający progresywnego rocka posiadali często gruntowne wykształcenie klasyczne lub byli samoukami
  • Najważniejsi przedstawiciele to tzw. wielka szóstka:  ELP, Genesis, Jethro Tull, King Crimson, Pink Floyd i Yes.

 

Punk rock[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/muzyka_rockowa_czesc_iii_punk_rock/2014-07-01-27]:

  • całokształt muzyki tworzonej przez grupy nawiązujące do ideologii ruchu punk
  • zapoczątkowany w połowie lat 70. XX w
  • za pierwszy zespół punkowy uznaje się brytyjski Sex Pistols
  • Słowo "punk", oznaczające w języku angielskim m.in. coś zgniłego, bezwartościowego, śmiecia, dziwkę, szczeniaka, gówniarza itp., w kontekście muzyki rockowej było używane od połowy lat 60. XX w. na określenie amatorskich zespołów, przedstawicieli tzw. rocka garażowego
  • zamierzeniem punk rocka był powrót do rock'n'rollowych korzeni muzyki rockowej
  • prostota w warstwie muzycznej i literackiej
  • Teksty piosenek w równie niespotykany dotychczas prowokacyjny sposób poruszały tematy miłości, seksualności, jak i polityki czy problemów młodych ludzi.
  • muzyka, strój, zachowanie były przejawem humoru, ironicznego podejścia do norm narzucanych przez społeczeństwo i kulturę

 

 

Hardcore punk[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/core/2014-07-01-18]:

 

Emocore:

  • podgatunek hardcore punka istniejący od połowy lat 80. XX wieku
  • Twórcami emo były zespoły głoszące zasadę DIY (do it yourself – zrób to sam), starające uwolnić się od tradycyjnych standardów hardcore'u
  • Określenie emo wzięło się od spontanicznych i emocjonalnych zachowań członków zespołów podczas występów
  • Rites of Spring są uznawani za pierwszy zespół emo
  • występujące w jednym utworze, często chaotyczne, przejścia od muzyki głośnej i szybkiej do delikatnej, spokojnej
  • dynamizm, przerwy melodyczne
  • szaleńcze/szorstkie krzyki i wrzaski, wściekłe/abstrakcyjne/introspektywne teksty

 

Garage rock:

  • amatorska wariacja twórczości grup brytyjskiej inwazji ( The Beatles)
  • prosta, surowa forma rock and rolla
  • Do najpopularniejszych zespołów rocka garażowego zalicza się: The Sonics, The Seeds, The Kingsmen

 

Acid Rock:

 

Hard rock[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/muzyka_rockowa_czesc_ii_hard_rock/2014-07-01-26]:

  • Hardrockowy utwór ma zwykle ustaloną formę, składającą się z następujących po sobie elementów:
  1. wstęp instrumentalny (intro)
  2. pierwsza zwrotka
  3. refren
  4. solo – najczęściej gitarowe, rzadziej na instrumentach klawiszowych
  5. refren
  6. druga zwrotka
  7. refren
  8. (...)
  9. coda

          Równie często utwór ma uproszczoną strukturę:

  1. Intro
  2. pierwsza zwrotka
  3. refren
  4. druga zwrotka
  5. refren
  6. solo
  7. refren (zazwyczaj wydłużony)
  • Z muzyki hardrockowej wyewoluował gatunek heavy metal
  • W szerszym sensie hard rock jest identyfikowany jako wszystkie style "twardej" muzyki rockowej, w odróżnieniu od soft rocka – rocka miękkiego.

 

Soft rock, light rock, easy rock, mellow rock:

  • bazuje głównie na fortepianie oraz instrumentach z nim powiązanych.
  • Początki soft rocka sięgają lat 50. XX wieku i pionierów rock and rolla: Little Richarda, Jerry'ego Lee Lewisa i Fats Domino.
  • wykonywanie wielu elementów piosenek na żywo, np. przesuwanie ławki do siedzenia od fortepianu, by grać na stojąco, podnoszenie rąk w górę i w dół podczas gry, aby nadać jej nieco dramatyzmu lub siadanie na pianinie,
  • Przedstwiciele: Elton John, Coldplay, Kate Nash, James Blunt

 

Pop rock:

  • łączy w sobie elementy popu i rocka
  • Piosenki pop-rockowe cechują się prostą budową, "chwytliwą" melodią i powtarzającymi się fragmentami (co jest charakterystyczne dla popu) oraz instrumentarium opartym na gitarach elektrycznych i perkusji (charakterystycznym dla rocka)
  • Fala pop-rocka z połowy lat 90. została zapoczątkowana przez takich wykonawców jak Alanis Morissette, Roxette czy Melissa Etheridge
  • Cechą nowoczesnych piosenek pop-rockowych są naprzemienne delikatne zwrotki i głośniejsze refreny.

 

Rock alternatywny:

 

College rock:

  • Taką nazwą określano zespoły muzyczne sceny alternatywnej w latach osiemdziesiątych. W ich muzyce słychać było wpływy zarówno post-punka jak i muzyki pop. Zespoły takie jak R.E.M., Pixies.

 

Indie-rock:

  • nazwa pochodzi od angielskiego słowa independent – niezależny. Zespoły nazywane tym mianem często wydają swoją twórczość w małych, niezależnych wytwórniach płytowych
  • podgatunek rocka alternatywnego
  • najważniejszymi brytyjskimi grupami indierockowymi lat osiemdziesiątych były The Smiths, The Stone Roses i The Jesus and Mary Chain, w Stanach Zjednoczonych natomiast Hüsker Dü, Dinosaur Jr oraz Sonic Youth. Ich muzyka bezpośrednio inspirowała takie ruchy lat dziewięćdziesiątych, jak shoegaze i brit pop
  • termin "indie rock" przypisywano pełnej brudu i przesterowanych gitar muzyce
  • Od połowy lat 90. określenia "indie rock" często używa się po prostu w odniesieniu do nierzadko całkowicie różnych stylistycznie zespołów ze sceny niezależnej.

 

Brit pop:

 

Grunge:

  • powstał w drugiej połowie lat 80. w USA
  • dość ostre, agresywne brzmienie, ale zdecydowanie różne od heavy metalu, bardziej zbliżone do brzmienia "tradycyjnego" rocka lat 60
  • odrzucenie i pogarda dla typowego sztafażu scenicznego muzyków rockowych lat 80., sztucznych brzmień elektronicznych oraz większe zwrócenie uwagi na przekaz, jaki niesie tekst.
  • dość ponury nastroj, często naładowany złością, frustracją, goryczą i ostrą negacją rzeczywistości.
  • Charakterystyczne dla tego stylu są też klimaty autodestrukcji i nienawiści do samego siebie. Skłonności te są czasami wyrażane w tekstach i muzyce pełnej agresji, buntu i ostrych brzmień, czasem wręcz przeciwnie w formie powolnych, naładowanych rezygnacją i zniechęceniem ballad "psychodelicznych"
  • Grunge powstał w Seattle i jego okolicach
  • Niekwestionowanym hymnem młodzieży lat dziewięćdziesiątych, będącym jednocześnie hymnem muzyki grunge, jest "Smells Like Teen Spirit", zespołu Nirvana. Utwór ten stanowi formalny początek wkroczenia grunge'u w komercję i showbusiness.
  • krytycy muzyczni nazywają ten styl "muzyką dzieci z rozbitych rodzin", gdyż bardzo duży odsetek muzyków grających tę muzykę pochodziło z takich właśnie rodzin. Tym też próbowali tłumaczyć charakterystyczne dla tego stylu klimaty zniechęcenia, frustracji i autodestrukcji.
  • Najważniejsze zespoły: Nirvana, Alice in Chains[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/alice_in_chains_1/2014-07-04-395], Soundgarden[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/soundgarden/2014-07-04-393], Pearl Jam.

 

Post grunge: 

  • Druga młodość grunge w latach 90-tych. Najciekawsze zespoły: Audioslave, Creed, Bush, Foo Fighters, Silverchair.

 

Rock industrialny:

  • jest stylem muzyki rockowej, powstałym po koniec lat 70.XX wieku poprzez połączenie eksperymentów i brzmień industrialu z charakterystycznym dla rockowych stylów, takich jak punk czy metal, ciężkim brzmieniem gitar.

 

Symphonic rock:

  • Bogate orkiestralne brzmienie
  • syntezatory, czasem przy współpracy orkiestry
  • Yes, Genesis, Rick Wakeman, Procol Harum

 

Rock gotycki:

  • gatunek w muzyce rockowej charakteryzujący się melodyjnymi, zazwyczaj prostymi utworami utrzymanymi w molowejtonacji, w niektórych przypadkach sięgający do muzyki operowej, depresyjnym klimatem, tekstami o treści egzystencjalnej, często nawiązującymi do legend, mitologii germańskiej i słowiańskiej, powieści i filmów grozy
  • Pokrewne mu są takie gatunki jak cold wave, dark wave, post punk, neofolk a także rock progresywny czy industrial i noise
  • Treści w utworach gotycko rockowych nawiązują często do znanych lub legendarnych postaci związanych z takimi tematami jak śmierć, cierpienie i samotność

 

 

Southern rock:

  • Ten styl w muzyce rockowej odnosi się do południa USA, głównie stanów historycznie związanych z Konfederacją oraz Teksasu i Kalifornii.
  • Wywodzi się z rock and rolla, country i bluesa
  • Charakteryzuje się tradycyjnym przywiązaniem do bluesowych źródeł, rzewnością, charakterystyczną swobodą w interpretacji oraz improwizacją, a w sferze tekstowej często lokalnym patriotyzmem i przywiązaniem do regionu i południowej tradycji
  • Skupia się głównie na gitarach elektrycznych i wokalu
  • Przedstawiciele: Black Label Society, Creedence Clearwater Revival, Lynyrd Skynyrd, Kings of Leon[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/kings_of_leon/2014-07-01-55]

 

Heavy metal:

 

Nu-metal:

 

Poza tymi podgatunkami i stylami istnieje jeszcze wiele innych. Oto kilka z nich:

 

Modern rock Przejrzyste, oszczędne brzmienie, często wzorowane na muzyce europejskiej XIX wieku Emerson, Lake and Palmer, Renaissance, Van der Graaf Generator
Experimental rock Awangarda progresywnego rocka, inspiracje muzyką współczesną, innowacyjny, atonalny Gentle Giant, Henry Cow
Kraut rock Elektroniczny rock, niemal wyłączne wykorzystanie instrumentów elektronicznych, brak śpiewu Klaus Schulze
Neo-progressive rock Połączenie rocka progresywnego i new wavu Marillion, IQ
Scum rock Brudny, garażowy nurt rocka, brak elektroniki, wszystkie "brudne" nurty muzyki opunkowej, hardcorowej GG Allin, Lunachicks

Space rock Hipnotyczny nastrój, intensywna faktura, szmery, dudniący bas, nisko strojona perkusja, texty o kosmosie Hawkwind, The Verve, Sonic Boom, Flying Soucers Attack
Surf rock Odmiana rocknrolla, często instrumentalna, mocno używany pogłos gitarowy, atmosfera oceanu, surfingu The Atlantics
Barok rock Rozbudowane instrumentarium, bogate solówki, syntezatory, znane motywy z filmów, kreskówek, muzyki klasycznej Exodus, Ogród wyobraźni, Kwadratura Koła
Doo Woop Fuzja wczesnego rock'n'rolla, wokalnego jazzu i popu, muzyka wokalna wykonywana a capella przez kilku wokalistów The Belmonts, The Cadillacs, The Drifters, The Platters
Big bit Łatwa linia melodyjna, proste texty, często szybki rytm  The Beatles, Halina Frąckowiak, Trubadurzy

Power metal Szybki, melodyjny, czysty wokal, często instrumenty symfoniczne, rycerskie klimaty    Raphsody, Iced Earth, Blind Guardian
Thrash metal Ostre gitary, szybkie tempo, wyraźnie zaznaczona perkusja, melodyjne, zahaczające o punk rock Matallica, Megadeth, Slayer, Anthrax, Kreator, Sodomy
Speed metal Mocny śpiew, szybkie tempa, ostre solówki, szybkie riffy, wysoki śpiew, klimaty fantasy Helloween
Neo-classical metal Połączenie heavy metalu z hard rockiem i elementami muzyki klasycznej (Chopina, Mozarta itp.) Yngwie Malmsteen, Joe Stump, Ilan Ashkenazi, Joe Stump
Sludge metal Podobne do stoner metalu z tym, że bardziej skręcające w strone grindcoru, hard coru i punk rocka Monster Magnet, Orange goblin
Stoner metal Połączenie psychodelicznego rocka z lat 60ch z doom metalem    Monster magnet, Pawnshop
Doom metal Wolny, ciężki, przepełnion atmosferą mroku, desperacji i zagłady Anathema, Candlemass, Type o negative
Epic metal Podniosły klimat, texty o bitwach, walkach, rycerskie klimaty, zazwyczaj nie za szybkie    Manowar, Bal-sagoth, Bathory
Viking metal Odmiana epicu, z motywami wikingowskimi, częste solówki, mocne śpiewy, chóry, czasem mroczny: Falkenbach, Tyr, Einherjer, Otyg, Thyrfing

Black metal Mroczny, mistyczny, skrzeczący wokal, szybkie tempo, surowy, teksty o okultyzmie. magii itd.: Immortal, Mayhem, Darkthrone
Sympho Black Metal Black metal z klawiszami, syntezatorami, symfoniczny    Dimmu Borgir, Cradle of Filth
NSBM Narodowo Socjalistyczny Black Metal, texty często o rycerzach, wojnach, szatanie i nacjonalistyczne : Burzum
Death metal Najostrzejsza odmiana metalu, grana na basowych dźwiękach, growling, teksty o zabijaniu, śmierci itd.: Napalm Death, Cannibal Corpse, Death, Morbid Angel
Death-core Death metal z hardcorowymi naleciałościami, zrywny rytm    Six Feet Under
Brutal death metal Coś pomiędzy death metalem i grindcorem    Phobia, Vomitory, Aborted
Grind Core Połączenie punk rocka, death metalu i hardcoru, najostrzejszy rodzaj muzyki: Cock & Ball Torture, Leng T'che, Excrementory Grindfuckers
Political Grind core Zazwyczaj pierwsze zespoły grindowe, polityczne teksty, w miarę lekkie granie, podobieństwa z crustem: Agathocles, Anal Cunt
Cyber Grind core Nowoczesna odmiana grind core'u, zamiast perkusji automat perkusyjny, czasem elektroniczne instrukenty : Fuck... I'm dead, Ancient Necropsy, Agoraphobic nosebleed
Gore Grind corowe ballady, ciekawe, skomplikowane riffy, growling, ciężkie gitary : Gorerotted, Goremageddon, Gorezone, Goretorture, Lordgore
Psychodelic gore Psychodeliczny gore, instrumenty elektroniczne, wpadające w trans: Gorelith, Libido Airbag, Kein Kunstler
Necro Bardzo szybkie, wysokie dźwięki, mroczne, stylizacją przypomina starożytny Egipt :Anaal Natrakh, Ancient necropsy

Viking rock Rock, czasami cięższy, częste solówki, ciekawe riffy, teksty o skandynawskiej mitologii    Ultima Thule, Hel, Perkele, Migdard Sonner

New wave Muzyka postpunkowa, artystyczna, poetycka, eksperymentalna, popowa, syntezatory, instr. elektroniczne: ABC, Culture Club, The Vapors, The Stranglers
Cold Wave Surowa odmiana new wavu, bardziej chłodna, pierwotna, prostsza, Siekiera
Dark wave Połączenie new wavu i gothic punk, nastrojowe, mroczne, eteryczne damskie wokale, elementy industrialu   

 

 Powrót: http://nibylandia-wroc.ucoz.pl/blog/rock/2013-11-21-1

 

Kategoria: historia | Wyświetleń: 805 | Dodał: Bies | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
avatar
Formularz logowania

Wyszukiwanie

Kalendarz
«  Lipiec 2014  »
Pn Wt Śr Czw Pt Sob Nie
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Archiwum wpisów

Przyjaciele witryny
  • Załóż darmową stronę
  • Internetowy pulpit
  • Darmowe gry online
  • Szkolenia wideo
  • Wszystkie znaczniki HTML
  • Zestawy przeglądarek

  • Copyright MyCorp © 2025Darmowy kreator stron www - uCoz